2017-03-06-12017c56d63811fe47203bb922e376b0c0c44364 Bergens firmaet Fjordfun har lenge satset på damene, nå tar også Sjøen for Alle initativ rettet mot damene. Arkivfoto

"Sjøen for Alle" ypper damene til å Ta Roret!

I anledning kvinnedagen 8. mars lanserer Sjøen for Alle ”Ta Roret-kampanjen”. Målsetningen er å få flere kvinner til å Ta Roret til sjøs for å endre ulykkesstatistikken.

Gratis inngang, gratis Pionerbåt og gratis Ta Roret-kurs for damer
Statistikk viser at 97 % av de som har omkommet fra fritidsbåt de 10 siste årene er menn. Samtidig mener 7 av 10 i en undersøkelse utført av Codan Forsikring at damer er mer forsiktige båtførere enn menn og drikker mindre alkohol til sjøs. Det er også flere kvinner enn menn som bruker redningsvest i fritidsbåter.

Sjøen for Alle samarbeider med Redningsselskapet, Sjøfartsdirektoratet, Regatta, Pioner og Tryggombord både før og under messen 22.-26. mars for å sette fokus på temaet og ikke minst få flere kvinner til å bokstavelig talt ta roret oftere når de er til sjøs:

• Alle damer får gratis inngang på Sjøen for Alle på åpningsdagen onsdag den 22. mars fra klokken 1100
• Alle damer som besøker Sjøen for Alle onsdag 22. mars kan være med i trekningen av en gratis Pioner-båt skjenket av Cipax Pioner
• Alle damer får rabatt på inngangsbillett hele uken med koden t&t-sfa
• Fra mandag 6. mars kan alle damer gå inn på www.taroret.no og være med i trekningen av 65 redningsvester fra Regatta som de kan gi til mannen sin
• I samarbeid med Redningsselskapet arrangerer Sjøen for Alle gratis Ta Roret-kurs om båtsikkerhet for kvinner torsdag og søndag på messen
• Tryggombord har kampanjepris på båtførerprøven under messedagene
• Mandag 6. mars lanserer Sjøen for Alle en reklamefilm som belyser problematikken. Den vil spres både via sosiale medier og gjennom annonser
• Ta Roret-kampanjen frontes av blant annet Alex Rosén, Tusvik & Tønne og verdensmester i Formel 1, Marit Strømøy fra Sandefjord. Samtlige foruten Tønne holder foredrag på messen
 
Prosjektleder Andreas Ljones sier dette om kampanjen:
- Det overordnede målet med Ta Roret-kampanjen er å få flere kvinner til å ta roret gjennom å synliggjøre fordelene med det. Norge har kommet langt når det gjelder likestilling, men ikke på akkurat dette feltet. Sjøen for Alle gjør sitt for å endre holdningene og forhåpentligvis atferden.

Tiltakene som vil komme konkret til syne på messen er blant annet gratis Ta Roret-kurs for alle damer, mulighet til å vinne redningsvester, høre våre talspersoner Marit Strømøy, Tusvik og Alex Rosen prate om temaet på messen. På onsdagen er det også gratis inngang for alle damer.