2017-04-05-695a7e38349154cd043764fe4f722105bca37005 Foto: Codan Forsikring

Tips for å klargjøre båten!

Nå er våren her og alle kommer med tips til å klargjøre båten for sesongen, og spesielt forsikringsselskapene har sine råd til båtkundene...

For mange av oss båtentusiaster brukes påskeferien og helgene fremover til forberedelser til båtsesongen. Noen har kanskje båten i opplag og lar profesjonelle ta seg av klargjøringen til sjøsetting, men det er ingenting i veien for å gjøre dette selv- så lenge du følger et par retningslinjer.

Codan Forsikring er en av dem som har samlet noen av de viktigste tipsene du trenger å lese før du klargjør båten for sesongen.

-Kort fortalt består klargjøringen av båten av fem deler, forteller Thomas Røang, båtentusiast og båtekspert i Codan Forsikring, i en pressemelding.
–Båten må selvfølgelig vaskes og poleres, bunnstoff må påføres, motor må stelles, elektronikk kontrolleres og eventuelt treverk må pleies.

1. Skuring og vasking. Selv om du har lagret båten pent under presenning, vil den likevel være ganske skitten. Det er utrolig hvor mye skitt, støv og forurensning som samler seg i løpet av et halvt års tid, så steg 1 i klargjøringen er å vaske ned og skure hele båten. Her er det mange glimrende spesialmidler man kan få tak i, men god gammeldags Ajax vil stort sett gjøre samme nytten. Tre/teak- deler og dekk kan du gjerne vaske med grønnsåpe.

2. Polering. Etter at båten er ren og tørr er det på tide med en grundig polering. Dette er en god investering som vil sørge for at båten holder seg blank og pen, og det hindrer skitt i å sette seg i løpet av sesongen.

3. Bunnstoff. Dette behøver man strengt talt ikke å gjøre hvert år, på og hos noen båter holder det å gjøre dette hvert annet år. Sørg imidlertid for at du har lest bruksanvisningen nøye- bunnstofftypene varierer, noen krever at du sliper overflaten først, mens andre krever at man legger en primer.

4. Motorstell. Hvis du ikke husket å ferskvannskjøre motoren i høst bør du gjøre dette nå. Det samme gjelder giroljen som også egentlig skal skiftes før båten skal på vinteropplag. Tennplugger skal også byttes med jevne mellomrom og renses, hvis ikke kan du oppleve startvansker. Sjekk at reimene ikke er sprukne, er for slakke eller har fått rifter og sprekker. Er motoren din en firtakter er det også viktig å sjekke registerreimen. Ta gjerne å sett in motoren med «verktøy på boks».

5. Elektronikk. Dette skal også smøres, og gjerne med «verktøy på boks». Gå også over alt av ledninger for å se at ingenting har løsnet og at det ikke er noe skade på ledningene.

6. Batteri. Sjekk at pluss og minuskabelen sitter godt fast på batteripolene, er de irret så må de renses og settes inn med fett. Hvis batteriene ble ladet i høst, bør man nå måle spenningen og kjøre motstand på dem. Holder de seg innenfor det grønne feltet kan de lades. Hvis batteriene er selvutladet etter vintermånedene, så bør du kjøpe nye eller prøve å lade på nytt! Kontroller syrenivået, og etterfyll om nødvendig med batterivann.

Er båten tett?
-Det kan være greit å tømme bensintanken og fylle på med ny bensin. Det mange ikke tenker over er at bensin faktisk er ferskvare, forteller Røang. Båten er nå nesten helt klar for sjøsetting og for mange flotte sommerdager på havet. –En siste ting som folk må huske på er å sjekke at bunnpluggene er på plass og satt i båten! Dette kan virke som den største selvfølge, men år etter år opplever vi at ivrige båteiere sjøsetter båtene sine som synker rett til bunns etter få minutter, avslutter båteksperten til Codan.