58 meter NAJIBA i Norske Fjorder!

Skipsverftet Feadship lanserte yachten i januar og leverte den nylig til sin erfarne eier Peter Wilson fra MCM, som var ombord under hele testturen i Norge.

Peter Wilson er en kunde som vet hva han vil ha, da han driver firmaet MCM, som har slagordet;  Eiers advokat ... Kapteinens allierte, i superyacht verden. MCM ble grunnlagt i 1988 av Peter Wilson og Nigel Ingram for å representere eiere gjennom design og konstruksjon av deres yacht.
 
Dermed var det mye som skulle sjekkes mot kravspekken under sjøtestene, som Wilson hadde gitt verftet, og det kommer tydelig frem at her var det mye bedre enn hva han hadde forventet.
 
Yachten er en studie i stil og effektivitet, og gjennom en serie med tester slo hun flere ytelses spådommer. Verftet forteller at dette er fordi hele konstruksjonen er i aluminium og i tillegg det helt glatte skroget, det hele designet av Vitruvius Yachts / Philippe Briand.
 
Wilson forteller at de var imponert over stopp testen, som viser at yachten stopper mye raskere en tilsvarende stål yachter. Vi gikk fra full fart på litt over 17 knop (En knop mer en kontrakten tilsa) til full akter med begge motorer, og yachten oppførte seg utrolig uten forskyvninger eller ville vibrasjoner.
 
Det samme var for akselerasjonstesten, hvor vi gikk fra å ligge helt i ro til å komme en halv mil på 120 sekunder. Vi tok sirkel og sikksakk tester, som var like imponerende. 
 
Dette er en veldig fin og sporty yacht, spesielt når man ser på størrelsen, forteller Wilson. Najiba har vist seg å være svært effektiv også på andre måter. Motorisert av 2 x MTU 12V 2000 M72 hovedmotorer (1080kW hver) brukte hun 183 liter pr time i 12 knop, som tilsvarer 11,4 liter pr nautiske mil eller 20-25% mindre enn andre tilsvarende yachter i hennes klasse.
 
Vi knuste også rekkevidde spådommene, som var satt på kontrakten at den skulle ikke være på mindre enn 4,400 nautiske mil i 12 knop. Vi fikk akkurat over 6000 nm, sier han.
 
De berømmer også Vitruvius filosofi og Briand kunnskaper som seilbåtdesigner. De fokuserer på å redusere hydrodynamisk trekk og derfor øke effektiviteten, men at dette ikke går på bekostning av komfort og stabilitet.
 
Hvor stillegående yachten er mot tilsvarende stål yachter kan de ikke helt si, men med en detaljert støy- og vibrasjonsreguleringspakke fra Van Cappellen, mente de at i noen områder av yachts-er decibelnivåene 25% under.
 
Vi var virkelig forbløffet over hvor stillegående yachten var; ikke bare i havn, men også i fart, sier Wilson. "Faktisk legger du ikke merke til at båten beveger seg før du ser ut av vinduet og ser vannet bruser forbi.
 
Etter noen uker i Holland for at kaptein og mannskap skulle bli kjent med yachten og systemene ombord, dro de til Bergen. Wilson ønsket å se de fantastiske fjordene i Norge før de skal tilbringe sommer med familie og venner i Middelhavet. 
 
Teamet ombord, inkludert Feadship representantene, rapporterte tilbake at de hadde ingen problemer på turen til Norge.
 
Navnet «Najiba» betyr nobel og blir nok til stor glede fremover for familie og venner.