2012-08-08-c26e82397d47629f7502c770b1831fe603f590ee Helge Ljones i US-Boats gleder seg til å vise båten, klikk for å se bilder fra testturen... 2012-08-08-6811feef7ca7e484ef6d3541f369a54836e41a80 Marquis 42 SC kom til etter et samarbeid med det Italienske Marine Arkitektfirma Nuvolari-Lenard og det amerikanske verftet Marquis Yachts 2012-08-08-59ef55e6b8f1951d95dd8e93dde33cc0e2a7b274 Flotte linjer og fargekombinasjon 2012-08-08-5cd0cd8e28172dd951c0f88411a59171dbda3cbd Første i Skandinavia 2012-08-08-e3a7a29a66608719afee062e41e6de0c6c7c850a Flott hekk 2012-08-08-0574309fcdf573a4dc616318b5c5b93c67e056b4 Volvo’s innovative IPS fremdriftssystem 2012-08-08-5f74336152306bf628c6bbc69bc8f1023feed8e7 A Klassifisert CE merking 2012-08-08-3cde056e2f42c99c509e6997236e74f88552bd7f Ljones liker å føre båten med åpen takluke, stående.. Da er man i elementene 2012-08-08-1bd0aeb46c8813747386fcb086427f7c6c6f6ebe Veldig lite motorstøy i båten, selv med åpen dør, aktersalongen kan skyves ut over badeplattform for mer plass 2012-08-08-aa13d8b3738797259c1783e38f033e54a7018189 Salongen... 2012-08-08-5485881bfd46286c57436ecbbec1434b996dc326 Salongen kan omgjøres til dobbel soveplass 2012-08-08-b58e7e09164f9d87663b435cd8ce4fcdb3fc010d Førersete 2012-08-08-b59abee0e7fbc09cea77cb19a2f4dcccfafc8d7d Regulerbart sete og rygg 2012-08-08-3d7a5b6aa65f4fa437f902bc6d1553bb85384c6a Trinn opp til føreposisjon 2012-08-08-a35ac22d88a0adc1f8b56e5e6f8c673611318a9a God oversikt 2012-08-08-6baf8c9ebbf9dddee0a819bc6d42422119715aea Velutrustet 2012-08-08-07322d0be1c848679e103830dfd7dda0738bbffd Motorrommet, med god arbeidsplass 2012-08-08-928bd61b33814d806b1463fcf4d2391b1c891f1d Lett tilgjengelig vedlikehold 2012-08-08-91c284124d338f6b724998a75e9de239dfa262d6 Stor pantry 2012-08-08-a19b20fa76182d478a18ecb0be3f1d75719a742a Lagringsrom i dørken ved pantry 2012-08-08-a3551506153cb1e60fddd892c1591509d61b1d04 Nedsenkbar Tv -benk 2012-08-08-e28a7e6bc4a3841b39718838ccd6ad3fd0400e3e Haudraulisk badeplattform 2012-08-08-0f83ef4734e1d1cf6417ad8d37c1bddcdd60fded Godt med skuffer og skap, her hovedkabin 2012-08-08-a46bec0866fa3ad4201023b60d8b486f000d239d Delikate tekstiler, mye lys fra vinduer i skroget 2012-08-08-2feb99857fe2468f3bdddd76a0351610ca046941 Gjestene lider ingen nød her 2012-08-08-424aceca3cf11acb6a0bf57924950cfeccf0e461 Toalett med eget dusjrom 2012-08-08-aa27c6518d24046ccda6def245ad8b60f7ea1a62 Stor glasstakluke 2012-08-08-97c501b0e5b2f5f6a1c345d154b0f9dcf13a5742 Kan sitte lunt 2012-08-08-14186b4350b1fc13db160df314df15d8cb578376 Det lille ekstra, koster litt mer..

3 fots syken eller mer luksus?

Man blir uten tvil lagt merke til med den første Marquis 42 SC i Skandinavia. Vi ble med Helge Ljones i US-Boats på testtur og lot oss virkelig begeistre.

I dagens marked er det stor konkurranse når man skal betale nær 6 millioner for en båt. Hvorfor skal man velge denne? Design, luksus og kvalitet, påpeker Ljones. Her har man virkelig lekker Italiensk design, sammen med amerikansk båtbygger kunst.  Ljones gleder seg til å presentere merke for det Skandinaviske publikum.

Farger og interiør både innvendig og utveding er tiltalende.  Dette fører til at man blir gående å si ”jøss” og etter hvert veldig mange ”jøss”. Det er så ekstraordinært lekkert, som om vi er i den flotteste yacht. I samarbeid med Skandinavia importør, JP-Marine Yachts, har de kommet frem til særdeles gode fargekombinasjoner. I tillegg har Ljones gitt båten et lite ekstra touch, med egenvalgte tekstiler.

Lekker skinnsalong med ekstra forsterkning på slitefelt går igjen på salongene, så vel på førersete. I førersete kan tre personer fint sitte (beregnet på to). Her er el. regulering på rygg og sete for best mulig sitteposisjon.  Fører sitter omtrent midt i båten og med åpen takluke for fine dager, er favorittposisjon stående. Da glemmer man fort at en flytter på 42 fot.

Båten er bygget for Volvo’s innovative IPS fremdriftssystem. I testbåten står IPS 600, 2x435 hk og da marsjer vi på rundt 28-30 knop med 3000-3200 omdreininger. Når vi speeder opp mot 40 knop og har åpen takluke samt åpen bakdør, kommer det store smilet. 15 tonn løftes nydelig opp uten merkbar planingsterskel. Det finnes omtrent ikke støy, vi sitter og prater med innestemme og når bakdøren lukkes kan vi hviske. Sjøegenskaper får vi ikke testet på blikkstille fjord, men båten er A-klassifisert og er dermed havgående. Myk og fin i sjøen, opplevde vi den som.

I salongen er en uformet salong med bord, som kan omgjøres til dobbel soveplass om nødvendig. Innvendig farge på gulvet er mørk Brazillian Cherry og Cherry tre med high-gloss på interiørinnredning. Store vindusflater, samt vindu i den elektriske takluken gir mye lys. Foldbare dører mot akterdekket gir maksimal åpning. Hele båtens bredde på 4, 2 m, er utnyttet maksimalt i salongen, som igjen gir en enorm romfølelse.

Delikat pantry med designelementer og alt elektrisk utstyr i rustfritt. Keramisk kokeplate og dempede skap og skuffer.

Når det gjelder å sove ombord, skryter Ljones over sengene. Jeg har sovet i mange båter og ikke alle har vært like god, men her er faktisk sengen bedre enn dem vi har hjemme. Den doble hovedkabin i baugen er innbydende, har mye skapplass, samt air kondisjon kontroll. Air kondisjon med individuell innstilling for alle rom, er standard. Gjestekabinen har to senger og mye lys inn fra sidevinduer i skroget. Toalett med eget dusjrom.

Uteplassen er unik, den kan elektrisk skyve aktersalongen ut over badeplattformen, om man trenger større plass. Badeplattformen har mulighet for haudraulisk å heve/senk, for lettere å få gummibåten eller andre badeleker opp.

Ljones er naturligvis entusiastisk når det gjelder båten og nå er ambisjonene å komme seg litt rundt, for å få vise frem båten. Det blir ikke vanskelig for Marquis 42 SC skiller seg klart ut fra massene. Hvor enn han kommer får han hyggelige kommentarer. Det blir spennende å følge hvordan markedet tar imot båten. Førstkommende messe i Sandvika, vil gi en pekepinn.  Ønsker man heller litt mer luksus i stedet for noen ekstra fot?

Vi synes uansett at dette må være et godt valg, om man har noen millioner ekstra.

For mer info kontakt US-Boats eller JP-Marine Yachts